CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 18 Oktober 2008

Aku malu menegu perkara mungkar...


Aku Malu Untuk Menegur Perkara Mungkar..


Ramai orang mengatakan belum cukup ilmu apabila ditanyakan mengapatidak menegur orang yang berbuat salah. Tidak kurang juga yangmengatakan diri sendiri belum baik, mengapa perlu menegur orang lain.Bahkan ada juga yang mengatakan perlu apa menjaga tepi kain orang, takperlu jadi 'busy body'. Adakah kita semakin menjadi manusia yangindividualistik? Amat mementingkan diri sendiri? Dan banyak lagi lasan lain untuk tidak menegur..Barangkali sifat merendah diri atau memikirkan kelemahan dankekurangan diri menjadikan kita tidak yakin dan akhirnya meninggalkanusaha mengajak kebaikan.


Persepsi Diri Yang Salah..

Ada di antara kita yang memandang zaman ini menegur orang biarlahkepada mereka yang ber'authoriti' . Serahkan sahaja pada pak imam,ustaz atau ustazah. Ada yang berpendapat untuk menegur orang lain diriperlu menjadi maksum. Malu dengan latar belakang keluarga yang tidaksempurna didikan agama.Kewajipan Nasihat Menasihati Bukanlah Untuk Orang TertentuSudilah memberi teguran yang baik dan berhikmah, kerana tanpanyamanusia akan selalu terbabas. Fitrah manusia yang selalu lupa danterburu-buru, seringkali diruntun oleh gelodak nafsu. Berbanggalahdiri sebagai seorang Islam, menjadikan kita ini sebahagian darimasyarakat yang membentuk manusia dari dalam dan luaran.


Jika berdiam sahaja melihat buasnya dunia meladeni manusia, alamatkita sedang menuju kehancuran. Bukan sahaja melibatkan perhubungansesama manusia, bahkan menyebarkan barah kepada bidang ekonomi,politik, pendidikan dan akhirnya diri sendiri. Terlalu mengharapkanorang lain kadangkala hanya meninggalkan harapan sahaja..Allah memitahu di dalam al Quran yang bererti, hendaklah adasebahagian dari golongan yang menyeru kepada kebaikan dan melarangkepada kemungkaran. Mereka itulah orang yang berjaya. (Surah Ali Imran: 104) Golongan yang disebutkan menurut Dr Abdul Karim Zaidan di dalambukunya Usul Ad Dakwah adalah orang Islam itu sendiri. Kita adalahumat yang terbaik yang lahir dari kelompok manusia wajib untukmengajak kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran.


Hukumnya sudah mjadi wajib pada masa kini kerana golongan yang menegur itu semakinmengecil jumlahnya.Menasihati bukan satu cara sahajaMereka yang rugi antaranya adalah yang tidak mahu berpesan-pesankepada perkara kesabaran dan kebenaran. Tidak perlu denganmengeluarkan hadith atau ayat al Quran yang kadangkala mad'u pun tidaktercapai akalnya hendak menerima (sebab ia sendiri jahil mengenainya) .Seorang Islam yang hebat mempunyai daya pemikiran yang kretif danmempunyai semangat yang tidak putus-putus untuk mengajak manusiakepada kebaikan. Ada daya dengan tangan, maka penyampaian nasihatmelalui tulisan, lukisan atau dengan kekuatan tangan. Menyentuh hatikadangkala lebih berjaya dengan diri kita yang menunjukkan kebaikan.Sentiasa bermanis muka, tersenyum, tidak mudah marah, suka menolong,lidahnya tidak celupar menuturkan kata.


Tentulah wahai tuan,

ALlah tidak melihat kepada natijah kepada usaha.Sebab prinsip asas yang diterangkan di dalam al Quran adalah usahauntuk mencapainya. Yang empunya kejayaan, kemenangan dalamketentuanNya, bukan kita. Menasihati sesama manusia menyuburkan benihpersaudaraan melalui kasih sayang dan kemaafan.


Marilah tuan, tiada ruginya kita berbuat kebaikan..

0 ulasan: